Adwords - Fizessünk-e a látogatókért?
Még a legjobb weboldal sem képes csodát tenni, de fogalmazhatnánk úgy is, hogy látogatók nélkül még a legmodernebb honlap sem tud megrendelőket szerezni. Alapvetően két fő forgalmi forrás csoport van, ahonnét látogatókat tudunk terelni a weboldalunkra:
- Organikus: ingyenes forrásnak is szokták hívni, a különböző internetes keresőkből, videómegosztókból, katalógusokból és egyéb publikus weboldalakról érkező forgalom.
- Fizetett: más oldalakra kihelyezett banner, vagy valamely nagy online reklámozással foglalkozó cégnél való hirdetés (pl. adwords, facebook)
Valóban ingyenes az organikus forgalom?
Mint ahogy maga a weboldal készítés sincs ingyen, úgy nem lenne helytálló ingyenesnek tekinteni azt sem, hogy a honlapunk jó helyezést érjen el a keresők találati listáján, hiszen igen sok munkába és pénzbe kerül a keresőoptimalizálás. Az elért jó helyezés szintentartása pedig folyamatos költséggel jár. Ugyanígy nincs ingyen a videó megosztókból érkező látogató sem, hiszen a videót el kell készíteni, azt publikálni kell és sok esetben itt is bizony optimalizálni kell, hogy azt a videómegosztó keresőjében az emberek meg is találják.
Természetesen mindezt figyelembe véve, hosszútávon lényegesen jobb megtérülést lehet elérni az organikus forgalmi forrásokból, mint a folyamatos fizetett hirdetésekkel. Arról nem is beszélve, hogy egyre több cég kezdi használni az online reklámfelületeket, így az egy látogatóért fizetendő összeg egyre magasabb lesz. Természetesen itt is lehet párhuzamot vonni az organikus vonallal, hiszen a fokozott verseny ott is megdrágítja a keresőoptimalizálást.
Mikor fókuszáljunk fizetett hirdetésekre?
A hazai internetezők körében a Google kereső dominál közel 95%-os részesedéssel, tehát kijelenthetjük, hogy az organikus forgalom tekintetében egyeduralkodó (főleg, ha ehhez hozzátesszük, hogy a Youtube is az ő tulajdonuk). A keresőóriás folyamatosan változtatja algoritmusát, hogy elejét vegye azok próbálkozásainak, akik szeretnék manipulálni a keresési eredményeket. Mindez mára oda vezetett, hogy az új oldalak gyakorlatilag hátrányból indulnak és bármit is teszünk, sok esetben ténylegesen hónapoknak kell eltelniük, hogy oldalunkat a főbb kifejezésekre a kereső igazából számba vegye. Ebből adódik, hogy egy új vállalkozás vagy új internetes oldal esetén a kezdeti időkben mindenképpen hamarabb lehet forgalmat szerezni a fizetős forrásokból. Ezzel párhuzamosan persze érdemes fejleszteni és optimalizálni az oldalt, hogy az organikus forgalom később le tudja váltani a fizetőst.
Az AdWords hirdetési rendszer
A Google arra törekszik, hogy egy olyan hirdetési rendszert adjon a kezünkbe, ami segítségével lézer pontossággal tudjuk megcélozni a számunkra fontos célcsoportot. Gondoljunk csak bele, ha pl. kutyakaját szeretnénk hirdetni szórólappal. Mikor lenne eredményesebb a kampány: ha a metró aluljáróban adnánk egy-egy szórólapot mindenkinek, vagy akkor, ha a parkban csak a kutyát sétáltatóknak?
Az AdWords lehetőséget ad arra, hogy pontosan megcélozzuk a célcsoportot. Amellett, hogy hirdethetünk megjelenések után is, ez a platform leginkább a PPC (Pay Per Click), azaz a kattintás alapú hirdetési formára van kihegyezve. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy hányszor jelenik meg a hirdetésünk, fizetni csak akkor kell, ha arra valaki ténylegesen rá is kattint.
A feladott hirdetések egyik megjelenítési helye a Google találati listája (a képen pirossal megjelölt módon). Itt gyakorlatilag kulcsszavakra célzunk, tehát azoknak fog megjelenni hirdetésünk, akik az általunk előzőleg megadott kifejezésekre keresnek. Ezt a felületet egyébként Keresési Hálózatnak is szokták hívni, hiszen az itt megjelenő reklámok több egyéb platformon (pl. mobilon, tableten, stb.) is megjelennek.
A másik fő megjelenítési mód, az ún. Display Hálózat (régebben Tartalmi Hálózatnak hívták). A hirdetés megjelenítés ezen formája a weboldallal rendelkezők számára nyújt lehetőséget, saját oldalukon AdWords reklámok futtatására. Amikor a látogatók a honlaptulajdonos oldalán elhelyezett AdWords hirdetésre kattintanak, a tulajdonos jutalékban részesül. Ezt a rendszert a weboldal tulajdonosok szemszögéből AdSense -nek hívják. Az előző megoldáshoz hasonlóan, a hirdető itt is megadhatja azokat a kifejezéseke, amikkel szeretné, hogy a hirdetése kapcsolatban legyen. A rendszer ezután a hálózatban szereplő weboldalak közül azokon fogja megjeleníteni a hirdetést, amelyek a megadott témákhoz, kifejezésekhez kapcsolódnak.
A Gmail levelező rendszer webes felületén is a Display Hálózattal lehet hirdetni. Ilyenkor a rendszer a hirdetést automatikusan a levél tartalmához próbálja igazítani