Keresőoptimalizálás - miért fontos a jó helyezés?
A keresőoptimalizálás egy olyan folyamat, melynek keretében azért hajtunk végre bizonyos fejlesztéseket a weboldallal kapcsolatban, hogy az minél jobb helyezést érjen el az internetes keresők találati listáján. Mindez gyakorlatilag több olyan látogatót fog a weboldalra terelni, aki a mi tevékenységünkkel kapcsolatos keresési kifejezést használt, tehát röviden: a mi célközönségünk fogja megtalálni honlapunkat. Értelemszerűen, minél több célzott látogató érkezik, annál több megrendelést, új üzletet fogunk kötni az internet segítségével.
Azért, hogy megértsük milyen fejlesztések vannak hatással a keresők találati listájára, először nézzük meg, hogy valójában mi is a céljuk maguknak az internetes keresőknek. A keresők megpróbálják feltérképezni és megérteni az interneten található tartalmakat (weboldalakat, videókat, e-könyveket stb..), majd ezután gyorsan kiszolgálni a felhasználókat a keresett kifejezéshez kapcsolódó legrelevánsabb, leghitelesebb eredménnyel.
Relevancia (tartalom, linkek, struktúra)
Amikor egy felhasználó például arra keres, hogy keresőoptimalizálás, akkor a kereső motor olyan eredményt akar megjeleníteni, ami ehhez a keresési kifejezéshez kötődő. A kereső kielemzi az összes oldalt, amit ismer (valaha bejárt, indexált) és kiválasztja azt, amelyről azt gondolja, hogy a legrelevánsabb, legközelebbi a keresőoptimalizálás keresési kifejezéshez. Ennek meghatározásához rengeteg szempontot vesz figyelembe, mint pl. a weboldal szövegének tartalma, technikai felépítése (pl. HTML kód), valamint azt is, hogy a többi weboldal hogyan hivatkozik rá. A weboldal készítésnél tehát a tartalmi szempontokra is nagy hangsúlyt kell fektetni.
Ha szeretne előkelő helyezést honlapjának az internetes keresőkben, bízza a keresőoptimalizálást ránk
A kereső motor a másodperc töredéke alatt képes rangsorolni és megjeleníteni a weboldalakat a keresett kifejezésre vonatkozó relevanciájuk sorrendjében. Itt fontos megjegyezni, hogy az algoritmus képes különbséget tenni azon tartalmak között, amik a keresőoptimalizálásról szólnak, és azok között, amik ezzel lényegesen kapcsolatosak lehetnek (pl. keresőmarketing, honlap optimalizálás).
Nézzünk meg egy másik példát. Weboldal készítés. A keresők tudják, hogy azok az oldalak, ahol weblap készítést ajánlanak rendkívül relevánsak a keresési kifejezésre, de azt is tudják, hogy a webáruház készítéssel foglalkozó weblapok is nagyon témába vágnak. Továbbá még azt is gondolják, hogy a domain regisztrációval foglalkozó weboldalak is talán fontosak lehetnek, de valószínűleg kicsit kevésbé. A másik fontos faktor, ami befolyásolja a találati listákban elért pozíciónkat, a szaktekintély.
Szaktekintély
Bárkinek lehet weboldala, így gyakorlatilag bárki írhat szinte bármit, bármiről. Hogyan lehet akkor eldönteni, hogy egy weboldal mennyire megbízható? A kereső vajon ajánlanák-e a felhasználóiknak?
Egy jól bevett módszer, egy weblap vagy egy domain szaktekintélyének meghatározására annak megvizsgálása, hogy más oldalak mit gondolnak róla, azaz milyen linkek mutatnak rá más oldalakról. Egy link gyakorlatilag egy szavazatnak tekinthető az interneten. Amikor egy weboldal hivatkozik, rámutat egy másik oldalra, akkor az nagyjából azt jelenti, hogy a hivatkozó weboldal szemében a hivatkozott elég jó ahhoz, hogy ajánlani tudja. A keresők feltérképezik és eltárolják a weboldalakat és a rajtuk található linkeket, ami alapján később pontosan tudni fogják, hogy egy-egy weboldalra hány link mutat, azaz hány szavazatot kapott a többi oldaltól.
Fontos azonban megjegyezni, hogy ez nem csak egy népszerűségi verseny, ahol mindenki megpróbálja a lehető legtöbb szavazatot begyűjteni. Az ilyen fajta visszaélések miatt, amikor valaki arra törekszik, hogy mindegy honnét, csak minél több linket szerezzen, a keresők továbbfejlesztették az algoritmusukat.
A kereső motor sokkal inkább hajlandó megbízni egy olyan linkben, ami egy jól ismert, szakértőnek tekinthető, a hivatkozott oldal témájához releváns tartalmú oldalról érkezik, mint például egy olyanban, ami egy egy hónapja létező, teljesen más témával foglalkozó, további másik száz oldalra is linkelő weboldalról érkezik. A keresők szempontjából tehát minden link más és más súlyt képvisel, vannak, amik keveset, míg mások lényegesen többet fognak jelenteni a weboldalunk szaktekintélyének mérlegelésekor. Ez a szavazási rendszer tehát egyáltalán nem demokratikus olyan értelemben, hogy néhány szavazat itt lényegesen többet ér, mint a többi.