Domain név keresés – milyen nevet válasszunk?
A megfelelő domain név kiválasztása az egyik legfontosabb feladat, amikor úgy döntünk, hogy kialakítjuk vagy megújítjuk cégünk internetes arculatát. Első lépésként azt kell eldönteni, hogy a weblap célja elsődlegesen márkaépítés, vagy pedig látogatószerzés. Egy rossz névválasztás akár az egész online marketing munkánkat megnehezítheti.
Márkaépítés (branding)
Mindenki ismer nagy cégeket, mint a Coca-Cola, Sony vagy a Microsoft. Ők egész egyszerűen a cég nevét választották domain névnek is, stratégiájukat a márkaépítésre fókuszálták. Mivel szinte mindenki ismeri ezeket a cégeket, az emberek közvetlenül a márkanevekkel keresik őket, így nem kell különösebben harcolniuk a jó helyezésekért a keresők találati listáin, hiszen közvetlenül a domain névre érkeznek a keresések.
A kis- és középvállalatok esetében azonban gyakoribb, hogy a céges weboldal készítésének célja az internetes üzletszerzés, bővítés. Ilyenkor érdemesebb olyan nevet választani, amivel több látogatóra számíthatunk az internetes keresőkből.
Keresőbarát domain név
A keresőbarát weboldalakról már a weboldal készítés oldalunkon bővebben írtunk, de mitől lesz egy domain név keresőbarát és miért fontos ez? Ahhoz, hogy ezt jobban megértsük, vizsgáljuk meg a Google kereső találati listájában szereplő eredményeket.
Az egyik legfontosabb rangsorolási szempont, magának a weboldalnak az elérési címe, az URL. Jelentős előnyt jelent, ha ez az URL tartalmazza a keresési kifejezést, lehetőleg minél közelebb a domain névhez. Nézzünk meg egy példát:
Tegyük fel, hogy a keresési kifejezés „lila papucs”. A weblapunk URL-je így néz ki:
pelda.hu/oldalak/termekek/ajanlott-aruk/lila-papucs
pelda.hu/lila-papucs
Az első esetben a „lila-papucs” kifejezés jóval később, távolabb szerepel az URL –ben a „pelda.hu” domain névtől, mint a második esetben, így a kereső kevésbé fontosnak fogja tekinteni, mint akkor, ha az – mint a második esetben – közvetlenül a domain név után következik.
Mindezt már csak egyféleképpen lehet tovább fokozni, mégpedig úgy, hogy maga a domain név tartalmazza a keresési kifejezést, vagy legalább annak egy részét. Az előző példával élve, nézzünk két esetet:
lilapapucs.hu
kedvenclilapapucsom.hu
Mindkettő tartalmazza a kifejezést, mégis az első esetben teljes találatról beszélhetünk (angolul exact match), hiszen itt a domain név 100%-ban megegyezik a kereséssel, míg a második esetben csak részben.
Sajnos a legtöbb esetben a teljesen megfelelő domain név már foglalt, így ilyenkor olyan nevet érdemes választani, ami legalább részben tartalmazza a kifejezést.
Névválasztási szempontok
Adott tehát a cél, hogy valahogy belefogalmazzuk a cég tevékenységére legjobban jellemző, vagy legtöbb látogatót ígérő kifejezést a domain névbe. Érdemes azonban néhány egyéb szempontot is szem előtt tartani. Én a következő irányelveket követem:
- A név ne legyen túl hosszú, összetett kifejezések esetén két szónál hosszabb, rövid szavaknál maximum három. Karakterszámban se legyen több mint 20. Egyfelől így könnyebben megjegyezhető, másfelől a keresők sem szeretik a nagyon hosszú, pontosan a keresési kifejezéssel megegyező domain neveket. Ezeknek olyan látszata van, mintha szándékosan csak azért választottuk volna őket, hogy próbáljuk manipulálni a keresési pozíciókat. Tehát például a lilapapucsnagykereskedesbudapest.hu nem lenne egy jó választás. A Google szemében ez már inkább hátrány lenne, mint előny.
- Mellőzzük a kötőjelet és ékezeteket. Értelemszerűen, ha a „lilapapucs.hu” már foglalt, akkor a „lila-papucs.hu” lenne a második legjobb választás, viszont preferáljuk a kötőjel nélküli verziót. Az ékezeteknél is ugyanez a helyzet. Ha elérhető az ékezet nélküli verzió, akkor válasszuk azt, ha nem akkor az ékezetest. Ha viszont egyikből sem tudjuk a pontos kifejezésnek megfelelőt regisztrálni, akkor talán érdemesebb egy nem kötőjeles, nem ékezetes nevet választani úgy, hogy az tartalmazza a keresési kifejezést.
- Használjunk szinonimákat. Ha a legjobban passzoló domain név már foglalt, nézzük meg, hogy elérhető-e olyan név, ami rövid, jól csengő és szinonimája a keresési kifejezésnek. Kapcsolódó kifejezések kereséséhez a Google–nek van egy nagyon jó eszköze, a Keyword Planner.